Nem, ez nem egy fizetett pr cikk, meg is lepődne a HTC pr csapata, ha ez az lenne. Pusztán arról van szó, hogy mivel a kommunikációs szakmában dolgozom, megdöbbentem, amikor láttam a hétvégi eseményeket. Rég láttam ennyire arcátlan gerillamarketing kampányt még akkor is, ha pontosan tudom, hogy ezeknek a kampányoknak ez a céljuk. Ugyanakkor, a fogalom definíciójában benne van az is, hogy akkor igazán jó egy gerillamarketing akció, ha nem esik át a ló túloldalára – azaz, nem annyira erőszakos, hogy inkább negatív hatást váltson ki az emberekből és ezzel ártson a márkáról kialakult pozitív képnek.
Márpedig ez történt a hétvégén az észak-amerikai League of Legends Championship Seriesben, ezt vesézem most ki egy kicsit. Az elkövető: a HTC.
Előzmények: szombaton egy összehangolt kommunikációs kampány első lépéseként a HTC bejelentette, hogy szponzorációs szerződést kötött három amerikai topcsapattal, a Cloud9-al, a Team SoloMiddel és Team Liquiddel. A három csapat a saját oldalán is közzétette a támogatást, tele volt a bejelentéssel a Reddit is, szóval az alap buzz megvolt, a meccsek előtt sokan erről beszéltek.
A lényeg: Itt persze nem állt meg a HTC: jött a vasárnap, a Liquid és a CLG meccse, ami előtt elkapták a csapat menedzserét, Steve Archantetet egy rövid interjú erejéig. A történet szépsége itt kezdődik: az interjú kellős közepén Archantetnek megszólalt a telefonja, amihez hozzá is fűzte több százezer ember hallatára, hogy (A videóban 2 perc környékén hallható, sajnos picit csúszik a hang)
„bocsi, csörög a HTC telefonom"
A közönség egy emberként hördült fel, és a felhasználói reakciókat látva inkább volt negatív az eset, mint ötletes megoldás. De ha még ez se lenne eléggé direkt, a HTC rárakott még egy lapáttal és megjelentetett egy cikket az EsportExpress oldalán, amelyben az alábbi gyöngyszemek olvashatók:
„A Cloud9, az észak-amerikai régió egyik legerősebb csapata messze várakozásokon alul teljesített az első hétvégén, nem úgy, mint a HTC One M8, a HTC legújabb zászlóshajója az okostelefon piacon.”
vagy éppen
Keith játéka kulcsszerepet játszott a sikerünkben – mondta Xspecial. Mivel mindketten kiválóan beszélünk angolul, tiszta, zajmentes volt a kommunikációnk, csak úgy, mint a HTC Boomsound speakerei, amelyek 95 decibelig kristálytiszta hangzást biztosítanak.”
De a vége a legszebb: A közlemény végére odabiggyesztették, hogy „HTC telefonról küldve”.
Na ha valami, akkor ez erőltetett, és így a gerilla marketing kampány el is veszti az értékét.
Archantet egy későbbi interjúban próbálta szépíteni a helyzetet (11:35-től a videóban), hogy a szurkolók nem feltétlenül értik, hogy ez miért is tök jó, hiszen ezáltal nagyobb hangsúlyt kap az esport más területeken is stb., de ez már vajmi kevés.
Összegezzük. Adott egy neves márka, aki szeretne beszállni az esportba. Ennek persze azért örülünk mi, esportrajongók, hiszen több támogató -> több pénz -> több verseny -> nagyobb visszhang -> mainstream. Ugyanakkor a módszer nem mindegy. Kövezzetek meg, de számomra sokkal elegánsabb, egy csapat névadó szponzorává válni, saját névvel fémjelzett bajnokságot indítani.