Legyen publikus az esportolók fizetése?
2015. december 27. írta: Hodini

Legyen publikus az esportolók fizetése?

Mennyit keres egy profi, szerződéses League of Legends játékos?

Az elmúlt napokban egy elég komoly téma ütötte fel a fejét a LoL profi esport világában, amin azóta is csámcsog a fél világ: történetesen, hogy hasonlóan a legtöbb hagyományos sztársportolóhoz, vajon az esportoló csapatok fizetésének is publikusnak kell-e lennie. 

money.jpg

Az eset onnan indult, amikor az újonnan alakult (felvásárolt) LCS csapat Immortals szerződtette Európa legjobb csapatának, a Fnaticnak a két koreai játékosát, Hunit és Reignovert. Újonnan alakuló csapatként nehéz rögtön sztárokat szerződtetni, ha csak nem extra magas fizetésről van szó, de az Immortals CEO-ja, Noah Whinston elmondta, ő kiállna amellett, hogy legyen egy, mindenki számára elérhető adatbázis, amely tartalmazza a játékosok szerződésének pénzügyi részleteit.

Jelen pillanatban semmit nem tudunk arról, hogy a csapatok által felkínált játékosszerződésekben mi áll. A League of Legendset fejlesztő Riot Games minden LCS split előtt ad az LCS-ben résztvevő játékosoknak fejenként 12.000 dollárt, de ebben nincs benne az, amit az adott játékos a csapattól kap. Nincs saját érdekvédelmi szövetsége a játékosoknak, se nagyon ügynökeik, managereik, akik tisztában lennének az aktuális piaci helyzettel. A játékosok csak gyakorolnak és játszanak, ez a feladatuk. Az alábbi cikk részletesen taglalja, hogy egy profi esportolónak honnan és mekkora bevételei lehetnek, de még ez sem tartalmazza a csapattal való szerződést, ami jó eséllyel a legnagyobb tétel.

Vissza a publikus fizetésekhez: a napokban a Koreai E-sport szövetség (KeSPA) közzétett egy jelentést, amely tartalmazza 40 koreai profi játékos átlagos fizetését, amely fejenként 57.717 dollár (átszámítva kb. 16,5 millió Ft). Szintén a napokban egy friss Észak-Amerikai Challenger (B-ligás) csapat, az Ember managementje publikálta saját játékosainak fizetését, itt a számok, bónuszokkal együtt átlagosan 70-90.000 dollárról (kb. 25-30 millió Ft) szólnak. Hangsúlyozom, ez egy újonnan alakult B-ligás csapat.

Ehhez képest a Fnatic, és Európa talán legjobb lövésze, Martin "Rekkles" Larsson egy videóban elmondta, hogy az európai fizetés kb. harmada az amerikainak, így igazából egyáltalán nem nehéz elvinni innen a játékosokat még akkor is, ha nem topcsapathoz mennek. A pénz nagy úr, ugyanakkor meglepő, hogy egy akkora multigaming, mint a Fnatic, nem tud akkora fizetést felajánlani, mint egy új amerikai csapat. Tény és való, egyre több nagy befektető száll be az esportba, legutóbb éppen a Sacramento Kings NBA csapat két társtulajdonosa, Andy Miller and Mark Mastrov kerültek be az LCS körforgásába a Renegades csapatának felvásárlásával.

newzoo_esports_audience_revenues_prizemoney_2015_4.png

Vissza a kérdéshez. Az ügyben megszólalt Bryce Blum esport ügyvéd is, aki már régóta figyelemmel kíséri a League of Legends profi szcénáját, sőt, nem egy játékost tudhat már a kliensei között (egyébként ő is a transzparencia mellett érvel). Blum két irányból közelítette meg a dolgot.

"Ha a játékosokat nézzük, az eredményesség mellett fair bánásmódot és megfelelő kompenzációt szeretnének a munkájukért, ugyanakkor a legtöbben nincsenek tisztában azzal, hogy hogyan működik az esport piac és milyen szempontok alapján kellene a saját piaci értéküket meghatároni. A fizetések közzététele egy megoldás lehet a jó irányba, de a legfőbb problémát még így se oldja meg: a játékosok üzleti tudását. Eljutottunk arra a szintre, hogy a profiknak ügynökök, managerek kellenek, akik ezzel foglalkoznak."

"Ha a csapatok szemszögéből nézzük, néhány kivételtől eltekintve, minden manager célja, hogy megfelelően kompenzálja a játékosait. Na de honnan állapítsuk meg, hogy mi a "megfelelő"? Ezt más iparágakban a piac határozza meg, de az esport piac rendkívül képlékeny és napról-napra változik, csak úgy, mint a játékosok értéke is. Jelenleg a csapatok három kategóriába sorolhatók. Az 1. kategóriában vannak a nagy múlttal és temérdek szponzorral rendelkező topcsapatok (Team SoloMid, Fnatic, CLG stb.), a 2. kategóriában az olyan új csapatok, akik mögött vmilyen nagyobb befektetői cég áll (RNG, Immortals, Ember), 3. kategóriában pedig mindenki más. Ugyanakkor simán létezhet, sőt, inkább az a valóság, hogy a pénzügyi befektetőkkel rendelkező csapatok játékosai többet keresnek mint a komoly szponzorokkal rendelkezők."

Állítólag, míg tavaly kb. 100.000 dollárt ért egy hely az LCS-ben, idén ez már félmillió dollár, a 2016-os évre pedig már 1 millió körüli összegekért osztogatják a helyeket. Tízszeres növekedés mindössze másfél-két év alatt. 

A legnagyobb kérdés mégis az: vajon fenntartható-e hosszú távon egy játékos/csapat ilyen mértékű fizetése nyereségesen/az előre várt bevételekre hivatkozva? A kockázatitőke befektetőknek valószínűleg igen, de egy szponzornak már nem biztos. 

Vissza a címben feltett kérdésre: az irány szerintem jó, én teljes mértékben támogatom. Senki se háborodott fel azon, hogy Cristiano Ronaldo anno 94 millió dollárért írt alá a Realhoz, max a Királyi Gárdát fikázták, hogy minek kidobni ennyi pénzt egy ilyen játékosért (az már más kérdés, hogy mit ért el azóta CR7 a Realban). Legyen szó fociról, NBA-ről, NHL-ről vagy éppen NFL-ről, kis guglizással mindent ki lehet deríteni a top játékosok fizetéséről. Miért ne lehetne ugyanez az esportban is? Legalább egy lépéssel előrébb lehetnénk egy átlátható és nem csak trendek alapján értékelt esport iparághoz.  

A bejegyzés trackback címe:

https://lol-esports.blog.hu/api/trackback/id/tr38201778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Komojtalan 2015.12.27. 12:57:02

Azt hiszem egyetlen esetben éri meg titkolni a fizetéseket: Ha nem piaci alapon megy (pl. politikusok, "tanácsadók"). Ez persze rossz lenne a tulajdonosoknak, mert óhatatlanul emelkedne a fizetés, de sokkal tisztább viszonyokat teremtene. Ha megérdemli egy ember a fizetését akkor nem kell titkolnia. Hogy mást ne mondjak az UOL -t gondolom 10x megvehetné a Fnatic, persze hogy megelőzték őket, aztán USA -hoz képest ők egy senkik (fizetésben). Egy LoL játékosnak van 2-3-4 éve és kiöregszik/megunja, ennyi idő alatt kell(ene) jól keresnie, mert az elvesztett éveket nem tudja pótolni később. Mondjuk Európában a sport a foci, a többi a futottak még, Koreában meg nagyon népszerű az E-sport, nem csoda hogy ott többet ér a szponzoroknak.
süti beállítások módosítása