Számomra teljesen egyértelmű: amit és akit néznek, azzal el lehet adni a terméket/szolgáltatást is. Ha épp foci vb van, a fehérneműgyártók, óvszergyártók, gyorséttermek, mindenki próbál 1-1 profi labdarúgónak valamilyen vaskos szerződést az orra alá tolni, hogy az ő terméke is egy kicsit a részévé váljon a világbajnokság atmoszférájának.
Fokozottan igaz ez az eSportokra, hiszen ez a kapocs a hagyományos sportok és a modern technológia között. Egy-egy nemzetközi eSport versenyt már több tízmillióan néznek, a League of Legendset 70 millióan játsszák hónapról-hónapra, a piac pedig exponenciálisan nő. A szponzorok egyelőre még óvatosan, de a nyitás már érződik részükről, gondoljunk csak arra, hogy tavaly beszállt a Coke és az American Express az LCS-be.
Az egyik leghatékonyabb marketingeszköz a mai napig, ha a márka talál magának egy arcot, egy nagykövetet, aki a nagyközönség előtt képes a márka tulajdonságait és értékeit képviselni. Lehetnek ők filmsztárok, bloggerek, vagy csak simán Emese. Próbálkozások már több területen vannak, egyelőre inkább kevesebb sikerrel. Legutóbb a Fnatic sztárjával, xPeke-vel próbáltak meg borotvát eladni, bennem elég furcsa szájízt hagyott a dolog, valahogy nem volt túl hiteles a dolog.
Viszont van egy másik terület, ahol tökéletes lehet az összhang, ez pedig a technológia. Egyre több tech cég száll be az eSport bizniszbe és közeleg az ideje annak, hogy megjelenjenek a tévében az okosórákat, okostelefonokat, pc eszközöket és más high-tech kütyüket vadul reklámozó profi esportolók. És persze, hogy meg is fogjuk venni ezeket a kütyüket, ha azt látjuk, hogy a kedvenc játékosunk két meccs között éppen azt az okostelefont nyomkodja, amit 10 perccel korábban láttunk abban a reklámban.
Ez persze nem jelenti azt, hogy más iparágaknak esélyük sincs beférkőzni az eSport kultúrába, de nem tudom pontosan összekapcsolni a Nike vagy az Adidas kimondottan mozgásra alapozott cégfilozófiáját szemben a profi eSportolóknak szükséges kimagasló mentális képességeivel. Nekik az a feladatuk, hogy a gép előtt üljenek, a tudásokat nem mozgás közben kell megmutatniuk. Simán elképzelhető (lehet, hogy már van is), hogy a nagy gyártók kijönnek a saját Gamer cipőkollekciójukkal, ahogy az is benne van a pakliban, hogy a sztár eSportolók arcát látjuk majd a gyorséttermi plakátokon, hiszen a gamer kultúra része a gyorséttermi kaja és az energiaital nagy mennyiségű fogyasztása.
A szcénának azonban óvatosnak kell lennie, nehogy túl sokat engedjenek a marketingesek és a pénz csábításának: nem kicsit lesz idegesítő, ha azt látjuk majd az élő közvetítések közben, hogy a show támogatója Pocak és az Activia, vagy hogy Froggen a meccs előtt Whoppert evett, egyél te is azt, amíg a meccset nézed! Az Y,Z generációk már immúnisak a legtöbb reklámra, egyenesen kerülik őket és azonnal elkattintanak, ha végig kell nézniük egyet. És itt kulcsfontosságú szerepet kapnak majd a fiatal játékosok: reméljük, hogy nem ugranak rá minden kinyíló pénztárcára, mert az halálra ítélheti az eSportot.
Nektek mi a véleményetek, meddig mehetnek el a marketingesek? Hogy látjátok jelenleg a reklámokat az eSportokban?