Mielőtt leüvöltenétek a fejem: tudom, vannak. De vegyétek elő a kezetek és kezdjetek számolni: hányat tudtok felsorolni? Aki tízet fejből felsorol, annak jár a keksz! Ezzel kontrasztban, a hazai LoL-os közösség már jócskán 30-40.000 körül mozog, ha csak a legnagyobb Facebook csoportok táborát nézzük. Nehéz elhinni, hogy ekkora játékos poolból nehéz összeszedni akár csak 8-10 olyan embert, aki képes lenne profi szinten, csapatban versenyezni. A dolog sajnos több sebből vérzik és ebben mi, átlagos játékosok, nézők is hibásak vagyunk. De nézzük, mik is a problémák.
Anyagiak: igen, kell pénz. Profi technikához, hogy teamfight közben ne essen le hirtelen 15-re az FPS meg ne laggoljunk, mert úgy nehezen lehet eredményeket elérni. Optimális esetben kellene egy hely, ahol tudnak együtt gyakorolni, nem csak online. Ezt a helyen viszont valamiből fenn kell tartani (ha csak épp nem a csapat sajátja). És akkor még az egyéb apró költségek: valami egységes arculat, gyakorlás közben kaja, pia, stb.. Sok kicsi sokra tud ám menni.
Szponzorok: A legtöbb esetben ők hozzák a fent említett anyagiakat. Perifériákat, egyéb kiegészítőket, a legjobb esetben pedig pénzt is adnak. Cserébe viszont eredményeket, számokat várnak. Ha a csapat streamel, nézzék őket legalább kétezren! Induljanak nemzetközi versenyeken! Legyen ott a cégem logója mindenhol! Nincs eredmény, nincs pénz.
Kultúra: Talán az egyik legnagyobb probléma. Távolról se alakult még ki itthon ennek az egész műfajnak a kultúrája. Az, hogy valaki félredobja a középiskolát, főiskolát azért, hogy hétfőtől vasárnapig a csapattal gyakoroljon… Nem hogy nem fogják, egyszerűen nincs is rá lehetőség, nincs erre felkészülve a hazai társadalom. A másik, hogy ha valaki teljes munkaidőben ezt csinálja… valószínűleg egy idő után fizetni kellene neki, pláne ha már befejezte a sulit (tízből kilenc ember főiskola mellett is dolgozik). Erre pláne nincs lehetőség egyelőre (és itt vissza is kanyarodtunk a szponzori/anyagi kérdéshez).
Hozzáállás:
- „Nekem elég napi 2 meccset játszani, gyakorlás nélkül is k. jó vagyok!”
- „Bot lane, mi a „sz@rt csináltok már megint? Miért kell nekem ilyen n00bokkal egy csapatban játszanom?”
- „Nem kapok pénzt, cuccokat? Akkor miért is játszom?”
De nézzük meg a másik oldalról is a dolgot. Tegyük fel, hogy én egy multigaming managere vagyok és LoL csapatot szeretnék csinálni. Találok is 6-8 embert, amiből össze tudok állítani egy kezdő ötöst. DE:
- Senki se ismeri őket, így miért is néznének?
- Nem tettek még le semmit az asztalra, akkor meg?
- Ha nem néznek, hogy jönnek majd a szponzorok?
- Ha nincs szponzor, honnan lesz pénzem IT infrastruktúrára és fizetésekre?
Megvan! Menjünk el versenyekre és nyerjük meg őket, abból talán csurran-cseppen valamennyi és nő majd a presztízsünk is!
- De a meccsek időpontja nem jó a toposomnak. Meg a következő se. Meg akkor ő már inkább a sulira koncentrálna most, nincs erre ennyi ideje.
- Akkor jön a tartalék toposom! De közben a jungle is cserés, mert ő nem akar ezzel a topossal játszani. Most akkor pontosan ki is az kezdő ötösöm?
- Meg miért nem érnek rá mindannyian erre? Ja persze, mert a suli az első. Nehéz a profik élete :(
Aki pedig épp nézi a csapat streamjét, értetlenkedve áll, hogy már megint ki ez a két új arc a csapatban, akikről ő semmit se tud és inkább átkapcsol egy másik közvetítésre. A legjobb példa a Lolfoglalás: 2000-ből meglepődnék, ha akár csak 200 tudta volna, hogy ki az a két csapat a döntőben és hogy kik a játékosaik. (Mellesleg azóta azok a felállások már nem léteznek).
Nincsenek MÁRKÁK se csapatszinten, se egyéni szinten, de utóbbi sajnos egyelőre nagyobb baj. Van nekünk egy Vizicsacsink, ő az elért eredményeivel szépen lassan, de eléri azt, hogy ismerjék a nevét a hazai LoL táborban, a „csacsicarry” lassan beég a köztudatba is. Őt követik az emberek. Miért? Mert elért eredményeket. Ha egy márka tud miről beszélni, azok a saját eredményei. Egy nagyon egyszerű hasonlat: Az egyik sportszergyártó kifejlesztett egy új cipőt, amivel gyorsabban lehet futni. Óriási munka van mögötte, ez pedig az elért eredmény. A márkát pedig szeretni fogják, mert olyan cipőt dobott a piacra, amivel gyorsabban lehet futni.
Talán valami ilyesmit kellene először itthon is elkezdeni.
Gyakorlás, gyakorlás, mindent beleadás önzetlenül -> versenyek, eredmények -> szponzorok -> megtérülés.
Ti hogy látjátok ezt?