Csorgatjuk a nyálunkat a szebbnél-szebb női cosplayerekre, együtt ülnek velünk a lelátókon a nagy tornákon, de NEKIK már nem tudunk szurkolni. Ha elkezdünk beszélni arról, hogy miért nincsenek női eSportolók, csak megy az egymásra mutogatás. Márpedig egyelőre nincsenek - a League of Legendsben biztosan. De csak el-elvétve találni 1-2-t más játékokban is. De miért?
Ennek több oka is van:
- Internetes zaklatás: egy korábbi bejegyzésben részleteztem, hogy az online multiplayer játékokkal játszó fiatal nőket gyakran támadják a szájkaratés nethuszárok. Melyik nő akar úgy játszani, hogy ha esetleg elront valamit, 9 másik ember kezd el üvöltözni, hogy takarodjon a konyhába vagy megerőszakolják...nem csoda, hogy egy idő után elmegy a játéktól a kedvük (rosszabb esetben pedig kapnak mellé egy adag depressziót is).
- "A férfiak sportja": az eSport, mivel számítógépeken játsszák, ugyanolyan maszkulin sportnak lett beállítva, mint egy programozó informatikus, IT mérnök stb. Végül is, ki látott már női hackert... Ha beírjátok a Google-be, hogy női munkák, a 3-4. találatra már az jön ki, hogy takarító állások - ennyit a sztereotípiákról. Számítógépen kell sportolni? Az biztos férfiaknak való! Ez a hullám elindult az IT ipar robbanásával, az előítéleteket pedig azóta se sikerült megváltoztatni - nem mintha olyan nagy igény lett volna rá.
- Túlcélzott marketing stratégiák: mikor a nagyvállalatok (Intel, Coca-Cola, American Express) beszálltak az eSport bizniszbe, tudták, hogy egy konkrét, de robbanásszerű növekedés előtt álló célcsoportot fognak elérni - 21-34 éves fiatal, gazdag férfiak, akik rendszeres gamer nézők vagy aktív eSportolók. A Coke támogatja a Challenger Seriest, azaz a LoL "B" ligáját egy nemes céllal: szeretnének lehetőséget adni a feltörekvőknek, hogy profivá váljanak. De azt már nem akarják kommentálni, hogy ezzel csak tovább mélyítik az amúgy és nagy szakadékot a férfi-női tábor között. Viszont egyelőre nem is kell foglalkozniuk új célcsoport bevonásával, hiszen exponenciálisan növekszik a jelenlegi is.
- A játékgyártók nem látnak a nőkben lehetőséget: Az olyan cégeknek, mint az Ubisoft vagy a Blizzard, eddig is határozott célcsoportjuk volt és egyhangúan úgy vélik, ha kimondottan nőknek fejlesztenének játékot, az nem lenne sikeres. Az egyik vállalati képviselő hozzátette, hogy azért "felfedezésre" jó lenne.
Pooksie, az egyik legnépszerűbb női streamer
Viszont a női eSportolók tábora növekszik. Egy SuperData által végzett felmérés kimutatta, hogy csak tavaly 15-ről 30%-ra nőtt a professzionális eSportok női nézettsége. Néhány nappal ezelőtt a New York University-n egy 2 órás beszélgetés zajlott a nők eSport helyzetéről, tehát mozgolódás van.
Én is játszok nőkkel, nem is eggyel, és férfiasan bevallom, van, aki jobban is játszik, mint én. Az eSportban kevésbé számítanak a fizikai jellegű képességek, sokkal nagyobb szükség van mentális erőre, stratégiai gondolkodásmódra és multitaskingra, hiszen számos dologra kell egy meccs közben figyelni egyszerre. Nagyon sok tehetséget veszítünk el azzal, hogy nem figyelünk a nőkre ebben a kultúrában. Remélem, ezt hamar felismerik mások is.
Nektek mi a véleményetek? Várom a kommenteket itt lent vagy Facebookon!