OMG, WTF, kezdődik a LOL világbajnokság!
2015. szeptember 30. írta: Hodini

OMG, WTF, kezdődik a LOL világbajnokság!

Idén Európa ad otthont a legrangosabb esport világbajnokságnak

15385878117_500cb3ecf7_k.jpg

Szokták mondani, hogy az esport az, ahol néhány, számítógépes játékokban profi srác leül játszani és a végén a koreaiak győznek. Az elmúlt két évben valami ilyesmi volt a kép a League of Legends világbajnokságok táján is: 2013-ban az SK Telecom T1, 2014-ben a Samsung White ült fel a trónra úgy, hogy gyakorlatilag nem volt érdemi ellenfelük a mezőnyben. Aztán idén az évközi MSI tornán valami megmoccant - egészen pontosan a kínaiak, akik legyőzték a döntőben a koreai csapatot. Sablonosnak hangozhat, de az október 1-én kezdődő viadalon tényleg minden eddiginél szorosabb a mezőny és gyakorlatilag lehetetlen megjósolni a legjobbak kilétét. Pontosan ezért lesz ez minden idők legjobb Leauge of Legends világbajnoksága, 10 okunk is van rá. Kezdetnek nézzük, mi változott az elmúlt egy évben.

Tavaly év végén jött a szabály, hogy egy szervezet csak egyetlen csapatot indíthat a saját égisze alatt egy bajnokságban, ez pedig teljesen keresztbetett az olyanoknak, mint az SK Telekom (ott volt a S és a K) vagy a Samsung (White és Blue). Míg előbbi azonban megoldott a problémáját az egyik csapatának a megszüntetésével és a játékosok okos átmenedzselésével, a Samsungnál a feje tetejére állt a világ, aminek az eredménye egy satnya idei csapat lett, amelyik a koreai ligából való kiesés ellen küzdött.

A szabályozás hatására megkezdődött egyfajta kivándorlás Koreából, nagyon sok tehetséges játékos (Imp, Mata, Acorn, gyakorlatilag a teljes címvédő Samsung White, de a Blue is) ennek, na meg a pénz csábító hívására, Kínába szerződött játszani. Más koreaiak pedig Európában (Huni, Reignover) és Észak-Amerikában (Rush, Piglet, Fenix) próbáltak szerencsét, magukkal hozva a koreai mentalitást, kultúrát és játéktudást. Ennek eredményeképp van egy csomó olyan topcsapat, ahol ott van a koreai potenciál, keveredve az európai, amerikai vagy éppen a kínai stílussal, ez pedig elképesztően jó meccseket (és távolról sem garantált koreai győzelmet) fog majd hozni a vb-n. Ha viccelnénk, mondhatnánk, hogy igazából bármelyik esélyes csapat is nyer, biztos, hogy lesz ott legalább egy koreai. :)

15571649515_e54d2ca224_k.jpgÍgy nézett ki a tavalyi világbajnoki döntő a szöuli stadionban

 

Nézzük, hogyan is állt össze a mezőny. Idén, csak úgy mint tavaly, 16 csapat küzd meg egymással. Kína, Korea, Európa és Amerika 3-3 csapattal képviselteti magát, Tajvan 2 csapattal, a maradék két kvótáért pedig a feltörekvő régiók (FÁK, Brazília, Dél-Amerika, Óceánia, Japán, Törökország, Dél-Kelet Ázsia) legjobb alakulatai küzdöttek meg egymással. Jó látni, hogy Afrikát és a sarkköröket leszámítva már szinte mindenhol van kompetitív LoL, remélem, hogy előbb-utóbb a harmadik világba is beteszi a lábát. Érdekesség, hogy tavalyról mindössze 5 csapat lesz ott idén is a viadalon. A keleti csapatok és játékosok közötti óriási versengést mutatja, hogy csak a kínai Edward Gaming és a tajvani ahq szereplő idén is, míg az Észak-Amerikai bajnokság "egyoldalúságának" számlájára írható, hogy idén is szereplő pl. a Cloud9 vagy a Team Solomid. Európát csak a Fnatic képviseli idén is, tavaly minden idők egyik legizgalmasabb League of Legends meccsén úgy estek ki, hogy egyetlen "ütésre" voltak a győzelemtől és a továbbjutástól.

A vb résztvevői:

  • Korea: SK Telecom T1, KOO Tigers, kT Rolster
  • Kína: Edward Gaming, LGD Gaming, invictus Gaming
  • Európa: Fnatic, H2K, Origen
  • Észak-Amerika: Counter Logic Gaming, Team Solomid, Cloud 9
  • Tajvan: ahq e-Sports Club, yoe Flash Wolves
  • Szabadkártyás: Bangkok Titans (Thaiföld), paiN Gaming (Brazília)

A csapatoknál mindenképpen nagy hiányzó akár az OMG, akár a Star Horn Royal Club, de én pl. hiányolom az Alliance-t (ma már Elements) is. De nem csak csapat, játékos szintjén is lesz jópár hiányzó idén. Az egyik ilyen a tavalyi döntős lövész, Uzi, aki a tavalyi ezüstérmes Royal Clubtól az OMG-hez szerződött, de csak a csalódást keltő 9. helyen végeztek a kínai bajnokságban, így esélyük se volt a vb-re. De visszavonult a Cloud9 és Észak-Amerika (a maga fénykorában) egyik legjobb junglere, Meteos is. Hiányozni fog még Spirit, Cyanide, inSec, Looper, Froggen, csak hogy néhány nevet mondjak még. Persze azért így is tele leszünk sztárokkal, a mi 10 legjobb tippünket itt lehet elolvasni.

Idén elképesztően jó csoportjaink vannak. Már a csoportban találkozik majd a Mid-Season Invitational torna két döntőse, az SK Telecom és az Edward Gaming, de ebbe a csoportba került pl. az H2K is, akinek a midesét, Ryut másfél éve kísérti a sorsa az SKT legjobbja, Faker ellen. Nyilván nem ő az egyetlen játékos, aki különleges háttértörténettel és óriási bizonyítási vággyal érkezik erre a világbajnokságra. Mi is írtunk erről, de a Riot Games is készített egy hatrészes dokumentumfilm szériát.

A csoportokról és a várható továbbjutókról itt írtunk részletesebben, a lényeg, hogy bőven van esélye európai, de akár még amerikai csapatnak is a legjobb 8-ba, ha nem a legjobb 4-be kerülni. Annyi biztos: ha az CLG bejut a döntőbe, vagy ha netán meg is nyeri a világbajnokságot, a fanatikus szurkolók tuti hivatalos vallássá nyilvánítják a rajongásukat. A legrégebbi és egyben leghíresebb amerikai csapat három éve próbál ismét kijutni a vb-re, idáig mindig elvéreztek az utolsó pillanatban, de idén végre összejött nekik.

worlds2.png

Idén 4 év után végre ismét Európában rendezik a világbajnokságot, egészen pontosan négy országban: Párizs, London, Brüsszel, Berlin. A tavalyi koncepció a megalomániáról szólt (a szöuli stadionba 45.000 ember látogatott ki), idén ezen módosítottak, sokak bánatára, ugyanis a Riot mindenképpen fedett helyre akarta vinni a meccseket, erre az időpontra pedig már csak kisebb csarnokok voltak szabadok, így lehet az, hogy a tavalyi finálé után az idei a "csupán" 20.000 ember befogadására képes O2 Arénában lesz. A négy helyszínre egyébként percek alatt fogyott el az összes jegy, a döntőre egészen konkrétan másfél perc alatt. Mi is próbáltunk szerezni, sikertelenül sajnos. Azért összességében így is több tízezer nézőre lehet számítani csak a helyszíneken, és akkor még nem beszéltünk a több tízmilliós online közvetítésről, amely tavaly is 16 nyelven volt követhető. A jegyeket egyébként 5-10-15-20 ezer Ft-ért dobálták, viszont elég nehéz volt hozzájutni, mert a csoportmeccsekre átlag 10 perc alatt, míg a vb döntőre kb. 2 perc alatt fogyott el minden jegy. Ott voltam, átéltem, szomorú voltam, hogy nem tudtam venni.

Az összdíjazás idén is "elhanyagolható" pl. a Dota2-es TI $15 millás (igen, az nagyjából 4 milliárd 200 millió Ft, ennek a felét az egyik csapat viszi haza) díjazásához képest, igaz, ott javarészt a közösség dobja rá össze a pénzt. A Riot saját maga adja a nyereményalapot, ez évek óta változatlan, a győztes csapat idén is egymillió dollárral lesz gazdagabb, az összdíjazás pedig valamivel több mint kétmillió dollár. Nem tudom, ki hogy van vele, én azért még azt a rám eső 40-50 misit is el tudnám fogadni. Persze a pénz mellé még jár egyéni skin is: a fejlesztők a győztes csapat játékosainak viselkedésére, szokására, stílusára szabva készítenek a játékban egy rövid ideig megvásárolható, korlátozottan elérhető karakter dizájnokat.

Tavalyhoz hasonlóan, idén is számos nyelven és több streaming platformon közvetítik majd a mérkőzéseket (na meg pl. Koreában már TV csatorna közvetíti majd a meccseket, de készül az online tudósításra a BBC is és szinte biztos, hogy az ESPN legalább a döntőt adni fogja). Változás az előző évhez képest, hogy idén minden világbajnoki mérkőzést magyar nyelven is lehet majd követni, az LCSHU stábja már készül az online közvetítésre. Ha valaki a haverokkal akarja nézni a meccseket, az látogasson el a BarCraft esport bárba a körúton, vagy várja ki a döntőt, ugyanis idén nem csak Budapesten, de több nagyvárosban (pl. Debrecen, Kecskemét, Nyíregyháza) egy-egy mozitermében is lehet majd nézni.

lolvblurdy.jpgKb. 1500-an voltak a tavalyi vb döntő vetítésén a Lurdy moziban

 

Bár az idei világbajnokság himnusza nem üt akkorát, mint tavaly az Imagine Dragons száma, azért még így is élvezhető - igen, a League of Legends vb-nek saját himnuszuk van.

Lehet azt mondani, hogy ez csak egy hülyeség, fel lehet tenni a kérdés, hogy mi a jó abban, hogy leül a sok hülye kocka gyerek a gép elé és csak játszik, de azok, akik ezeket a kérdéseket felteszik, le merem fogadni, hogy még soha nem néztek meg egyetlen ilyen meccset se. Ezek az esportolók vért izzadnak napi 10-16 órányi edzéssel, fizikális és mentális felkészítéssel, hogy ide eljussanak, az az ipar, ami pedig felépült az esport köré, egyértelműen azt jelzi, hogy ez a jövő új szórakoztatási műfaja, amit igenis komolyan kell venni. Sőt, ez már nem a jövő, hanem a jelen. És nem csak külföldön, itthon is. Amikor már mozikban vagy bárokban nézhetjük a kedvenc esport játékainkat, szurkolhatunk a kedvenceinknek, nyilatkozhatunk erről a tv-ben vagy mehetünk el kisebb-nagyobb esport rendezvényekre, akkor nyugodtan kijelenthetjük: az esport megérkezett Magyarországra is.

15385824218_2b16ddc38c_k_1.jpg

És hogy miért nézi ezt minden esport fanatikus ilyen komolyan, ekkora átéléssel, a legeslegutolsó apró mozzanatig kielemezve minden egyes történést? Ahogy a cikk elején levő videóban elhangzott: azért, amit akkor érzünk, amikor valami szinte lehetetlen történik a pályán. Egy olyan hidegrázó pillanatért, amihez ezernyi apró dolognak kellett sorra összejátszani, hogy megtörténjen. Akkor érezzük csak igazán, hogy velünk együtt íródik a (esport) történelem. 

Képek: lolesports flickr, gamerevents Facebook

A bejegyzés trackback címe:

https://lol-esports.blog.hu/api/trackback/id/tr927802290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Komojtalan 2015.10.01. 15:02:23

Még jó hogy az UOL nem jutott ki, tuti ő vezetne 70% -al :-). Amúgy tényleg az van hogy bármit csinál valaki egy bizonyos szint felett munka és nem szórakozás. Lehet az póker, WoW, LoL, akármi. Ezért is nem voltam WoW -ban top clanban, mert szórakozni szerettem volna, nem pedig egész nap X bosst gyakorolni. Könnyű rámondani hogy egész nap játszol, de nem ugyanaz ha valaki napi 2-3 órát LoL -ozik haverokkal, vagy napi 10 órákat gyakorol.
süti beállítások módosítása